Xijón celebrava la seua 56 edició del festival. Cal comptar els anys anteriors al seu veritable paper, aquell que destacava com a jurat el propi Fernando Lara. Allò cert és que Xixón reuneix seccions i films que valen la pena conéixer, independentment de quin jurat se’n faça càrrec i què dimonis decidesca. El jurat oficial comptava amb la presèndia de Núria Prims i va acabar premiant una de les dues pel.lícules en secció oficial del coreà Hong Sang-soo, Gangbyub Hotel/ Hotel by the river, un magistral relat en blanc i negre amb reminiscències del primer Resnais. La meua preferida, no obstant, és Zaniki, de Gabriel Velázquez, una pel.lícula que demostra questions de la música i de la vida en què l’espectador pensa poc: La família Mayalde, els seus ritmes i les seues tradicions, presents en el film i en l’escenari del teatre Jovellanos, són senzillament sublims i l’habilitat de Velázquez per a aconseguir un relat de ficció enmig d’un univers d’un documental senzillament exemplar. Un altre film espanyol, per a aclarir les relacions i esforços del documental i la ficció, presentat en la Berlinale i ara en el festival de Xixón, és En busca de l’Óscar, projectat en la secció Rellumes, en el qual el seu realitzador, el canari Octavio Guerra, segueix de prop al veterà crític cinematogràfic, d’origen argentí, Óscar Peyrou, un relat que provoca la riallada en la seua primera meitat, però es converteix paulatinament en un assaig dramàtic i ennegrit.
En la secció oficial, que va inagurar la suggestiva La favorita, del grec Yorgo Lanthimos, alguns films amb poc a dir, com el francés La prière, de Cédric Kahn, i els nord-americans Madeline’s Madeline, de Josephine Decker o Support the girls, d’ Andrew Bujalski, aixi com un film molt recomanable, Teret/The load, d’Ognen Glanovic sobre el calvari de Sarajevo.
A més, en els seus multiples seccions, espai per a “pases” especials (Ana de dia, El ángel, Tiempo después, Viaje al cuarto de una madre, etc.), premi per a la productora Esther García, concerts, exposicions, encontres…Una àmplia proposta, com el film de Godard, que invita a descobrir Xixón. TONI LLORENS