La indústria cinematogràfica catalana ha tingut una bona oportunitat d’explicar-se al “30 Minuts” del diumenge 30 de juny. La conclusió és aclaparadora: Es viu el pitjor moment de la història del cinema català. Per corroborar-ho una data: A l’any 2010 es van fer prop de 100 pel·lícules a Catalunya. Aquest any, amb sort se n’arribaran a fer 10….

Durant el primer trimestre de l’any es va estrenar la pel·lícula “Los últimos días”, dirigida pel tàndem format pels directors Àlex i David Pastor, que varen explicar la seva experiència al programa. De fet, era l’única estrena important de la temporada en la qual encara es treballava amb el sistema “tradicional” de grans pressupostos i apostes institucionals. Com deia al propi programa “el títol semblava la profecia del que passaria dos mesos després al cinema on es va fer l’estrena: el cinema Urgell de Barcelona va tancar a finals de maig”.

Isona Passola i Isalki Lacuesta varen explicar amb arguments sòlids la importància de mantenir la indústria cinematogràfica com a “postal”, reflex d’un país… Isaki va assegurar que es critica les subvencions que es donen al cinema i no les que es donen a altres sectors de l’economia. Va proposar una bona idea: demanar que tots els productes com els cotxes o els vols de Ryanair exhibeixin el logotip de la subvenció que han rebut, com es fa als títols de crèdits del cinema…
Malgrat la crisi tant Isona com Isaki estan actius: Per una banda, “L’Endemà”, és un documental cinematogràfic dirigit per la Isona amb una important aportació de micromecenatge. A través de la xarxa el “mecenes” pot aportar des de 5 fins a 5.000 euros al projecte… Gràcies al “crowdfunding” ha aconseguit més de la meitat del pressupost del projecte, que puja a 600.000 euros i confia que la resta arribarà a través de finançament privat.

D’altra banda, “Murieron por encima de sus posibilidades”, ha estat dirigida i produïda pel Isaki en règim de cooperativa. Cada membre de l’equip aporta la seva feina, tant tècnics com actors, i té un percentatge del resultat final de la pel·lícula. Mentrestant, busca socis coproductors i altres avantatges fiscals a les Canàries, on té previst fer una part del rodatge.

El cinema, governat i regulat per tres ministeris: Hisenda, Indústria i Cultura, ha acusat el cop de la crisi per partida triple: l’ofec pressupostari de les institucions; la caiguda de la taquilla per un IVA exagerat i per una natural desafecció al cinema; la multiplicitat de pantalles i formats per on accedir al cinema, i, en últim lloc, però no menys important, la pirateria, en què Espanya lidera la Unió Europea.

També han intervingut al treball els responsables de TV3 de coproduccoçó i de PROA, així com el conseller de Cultura, Ferran Mascarell, ens endinsen en el complex món del finançament del cinema català.

Al reportatge apareixen dos joves directors debutants, Jesús Monllaó, director de “Fill de Caín” i Alejandro Marzoa, director de “Somos gente honrada” al darrer Festival de Màlaga.

El reportatge passat a “30 Minnts” ha estat articulat per Blanca de la Torre i Joan Ramon Anguera, amb Imatge de David Roig, Editatge de Carles Señalada i Producció de Lourdes Mir.

Com a “cirera final” de com estan les coses, el programa ens explica que en el moment del reportatge només es roda “Ismael” de Zeta Zinema, L’amic Amorós que fa la producció ens comenta que la “peli” es roda a les platges properes a Barcelona en comptes de la Costa Brava… per estalviar-se les dietes..

El reportatge es pot veure a: http://www.tv3.cat/videos/4624540/Silenci-Es-roda