Animació, documentals i ficció són els tres gèneres audiovisuals on França ha estat històricament una referència de qualitat i que, any rere any ha anat guanyant presència als mercats internacionals a partir d’una decidida estratègia de promoció de les exportacions i coproduccions internacionals, tant per a productes televisius o per noves finestes, com els més clàssics cinematogràfics.

Mostra d’aquest esforç, la setmana passada es van lliurar els guardons del “Prix export TV France International”, creats el 2004, per a una de les produccions audiovisuals més venudes de cada gènere. En aquesta edició, els premiats van ser la sèrie d’animació “Molang”, que ha comptat a més d’una molt exitosa distribució mundial, amb una molt important comercialització de productes vinculats (licensing i merchandising) juntament amb la seva penetració a les noves pantalles, cada cop més protagonistes del consum audiovisual de les noves generacions. Pel que fa al genère documental, la sèrie guardonada ha estat “Rêver le futur”, adquirida per una cinquantena de cadenes de televisió d’arreu del món, i “Jour Polaire” en l’apartat de ficció, que ha comptat amb un elevat pressupost que permet a aquesta sèrie, o a les altres dues finalistes (“Le bureau des légendes” i “Trepalium”) poder competir amb les produccions nordamericanes.

El conseller delegat de TV France International (organisme público-privat de promoció de les exportacions i coproduccions audiovisuals) Mathieu Béjot ha destacat que els premiats testimonien la diversitat de l’oferta francesa i l’esforç dels exportadors alhora de vendre les seves produccions, no només entre les cadenes tradicionals, com també de les noves plataformes digitals, sense oblidar els grups internacionals televisius, així com guanyant presència en mercats de fort creixement com l’indi o el xinès. El seu president, Hervé Michel, ha recordat que el 2016 (el darrer any amb les dades tancades) les vendes franceses van superar els 200 M€, una xifra un 15% superior al de l’any anterior. Michel ha atribuït aquest creixement sostingut a la sinergia entre l’esforç dels creadors, productors i difusors alhora d’oferir obres de gran interès per al públic, amb una acurada estratègia conjunta de presència als mercats internacionals. Un cercle virtuós que hauria de servir de model al nostre país de cara a enfortir la internacionalització de la nostra indústria audiovisual, tot assumint les diferències d’escala econòmica i les dificultats en l’àmbit de la representació institucional.

En l’elecció de les produccions premiades hi han pogut participar 12.000 periodistes especialitzats i compradors internacionals, que tenen accés a escreenopsis una potent plataforma en línia per al visionat de la producció audiovisual francesa -amb 15.000 vídeos disponibles- i que compta amb eines de cerca intel·ligent i espais personalitzats de treball. Precisament, la imatge que acompanya aquest article és una captura de pantalla d’aquesta plataforma de la sèrie de ficció guardonada

TV France International ja ha convocat la seva trobada anual amb distribuïdors i compradors internacionals, “Le Rendez Vous de TV France International” del 9 al 13 de setembre a Biarritz, que servirà tant d’espai de contacte comercial, com de presentació de noves produccions, i que l’any passat va tornar a batre rècords de participants provinents d’arreu del món.