Santander va celebrar la seua segona setmana internacional de cinema, de la mà del Centro Botín, la Filmoteca de Cantabria i Morena films, sota la direcció de l’expert Nacho Carballo. Va destacar especialmente la retrospectiva completa del jove mexica Michel Franco, del qui només s’ha estrenat a España el seu últim i més contingut llarg-metratge, Las hijas de Abril, presentada a Cannes 2017 i, segons el propi director, probablement per la presència d’Emma Suárez. Però els seus anteriors treballs -que inclouen en producció els films dels seus amics Gabriel Ripstein i Jorge Hernández Aldana, premiats respectivament a Berlín i Venecia- evidencien una voluntat de ferro per tal de no caure en convencionalismes (com ara, no existeixen els plans de recurs tan odiosos en les pel.lícules de consum, tan molestos quan algun bon cineasta tira mà d’ells…) Vaig poder vore tres dels quatre films, que precedeixen al citat Las hijas de Abril, ja comentat al seu pas per Cannes, títols com Daniel & Ana, Después de Lucía i A los ojos, tres grans propostes carregades de premis a Cannes, amb èxit de públic a México i França, caracteritzades per l’absència total de concesions i per la duresa de llurs propostes. Haneke, Dreyer, Von Trier, Bresson, Godard i la nouvelle vague, Almodóvar, Hitchcok, Sirk, etc., van ser citats en el seu master class, els invitats i homenatjats d’aquesta Semana, majoritàriament iberoamericans, presentaven noms com el mexica Gillermo Arriaga, l’argentí Pablo Giorgelli, Hugh Hudson, Alberto Amman i Clara Méndez Leite, el citat Michel Franco, les realitzadores españoles Paula Ortiz i Arantxa Echevarria, el film de la qual Carmen y Lola, que no vaig poder vore a Cannes és un excel.lent exemple de combinació entre ficció i documental, etc. Vaig poder vore la hispanocubana Los buenos demonios, de Gerardo Chijona, que se’m va escapar a Màlaga, una singular crònica entorn un asssassí en sèrie. Però els veritables protagonistes, atés l’èxit de llur pel.lícula, van ser alguns dels supeherois de Campeones, en presència del seu director i creador Javier Fesser… A més, va haver homenatge al festival de Sitges amb algunes pel.lícules premiades allí, exposició dels cartells del festival en el seu mig centenar d’edicions, participación del seu actual director, Àngel Sala…
TONI LLORENS