Aquest pròxim diumenge, dia 8 de setembre, s’inaugurarà a la ciutat de Biarritz la 25a edició del gran mercat de l’audiovisual francès, que organitza l’ens de promoció de les seves exportacions: “Le Rendez Vous” de TV France International. Fins dijous 12, més de 250 compradors europeus i de la resta del món estaran en contacte directe amb 68 productores i distribuïdores del país veí del nord, atrets per uns continguts que cada any sumen més i més vendes –més d’un 8% anual- amb un creixement destacat especialment pel que fa a la ficció i l’animació, que se sumen al que havia estat el gènere tradicionalment més ben valorat internacionalment: els documentals.

Imatge de la pàgina inicial de la plataforma Screenopsis, en la qual es destaquen algunes de les novetats que es podran veure durant “Le Rendez Vous”.

Un mercat pensat perquè els compradors puguin fer una autèntica immersió amb la ingent oferta de continguts disponibles -uns 1.106 programes dels quals el 70% són estrenes- gràcies no només al programa de presentacions, sinó especialment al fet de poder visionar qualsevol d’aquestes produccions a les 140 estacions individuals a la seva disposició al durant els tres dies. Uns còmodes espais de treball equipats amb un ordinador amb una pantalla d’alta definició i uns auriculars professionals connectat a la plataforma Screenopsis. Una plataforma que funciona com una gran videoteca intel·ligent, ja que permet guardar continguts preferits per a posteriors visualitzacions, anotacions personalitzades… L’èxit d’aquest mercat, que se situa estratègicament al calendari just un mes abans del MIPCOM de Canes, queda palès amb aquesta dada: des de la seva primera edició, el 1995, fins a l’any 2017 (les darreres dades disponibles que tenim fins ara) les vendes internacionals de l’audiovisual francès s’han triplicat: dels 70 milions d’euros de llavors fins al 205 de fa dos anys.

Els prop de 260 compradors, provinents de tots el món tot i que majoritàriament europeus, responen a les diverses tipologies de finestres de difusió audiovisuals actuals: canals de televisió generalistes com l’NHK japonès, canals temàtics com l’HOLA nord-americà, grups internacionals com FOX, Disney Channel o AMC, i plataformes digitals d’streaming, com True Visions de Tailàndia o l’índia Hooq Digital.

Ficció, animació… i documentals en VR

Les presentacions singulars de noves produccions –en forma de dinars o sopars temàtics- responen a la diversitat de l’oferta francesa: dues dedicades asèries de ficció –una policíaca i l’altra de misteri- dues a documentals i una sèrie d’animació infantil. Al costat d’aquestes, enguany hi haurà un espai dedicat a la realitat virtual, amb la sèrie “Mystères d’épaves” (misteris de nàufrags) on es podrà gaudir de la VR amb imatges de les profunditats submarines enregistrades amb tecnologies 360º i resolució 4k (la imatge superior correspon a la sèrie).

Com ja és habitual, juntament amb les activitats pròpies de tot mercat audiovisual, “Le Rendez Vous” dedica part del programa a la presentació d’estudis i a la reflexió sobre el futur de la indústria. Enguany n’hi haurà tres sessions: una dedicada a les noves tendències de les produccions i el seu impacte en les audiències; una segona que farà una anàlisi econòmic d’aquests darrers 25 anys d’exportacions audiovisuals franceses; i una tercera sobre el paper de l’audiovisual en la projecció internacional del conjunt de la cultura francesa i el paper de la cooperació público/privada. Precisament, TV France International, encapçalat per Hervé Michel, Sarah Hemar i Estéphane Fournier, n’és un exemple d’aquesta cooperació: està integrat per dos organismes públics (el CNC i el Ministeri per a Europa i Afers Exteriors) i un de privat (PROCIREP, l’associació de les productores audiovisuals franceses). Un model per a prendre molt bona nota.

Més enllà dels sopars i còctels que protagonitzaran els moments més lúdics de “Le Rendez Vous”, de ben segur que l’organització tindrà un moment d’emotiu homenatge pòstum a dues persones protagonistes de la seva història que ens van deixar en el darrer any: Xavier Goyou-Beauchamps, qui va ser president de TV France International fins el 2015, i Catherine Charmet, autèntica alma mater d’aquest esdeveniment. Tots els qui hem tingut l’oportunitat de conèixer-la en guardarem un gran record. Tan gran com el seu inesgotable somriure.

Lamentablement, per culpa del greu accident que vaig patir aquest estiu, enguany no em serà possible d’assistir-hi com en anteriors edicions. Malgrat això, un cop finalitzat, oferirem una crònica amb algunes de les principals dades i novetats per a les i els lectors d’Àrea Visual.