En la presentació de la Festa d’Estiu d’aquesta setmana Isona Passola, ha fet el bal. anual del cinema català. Les dades del cinema català són “preocupants”, ha explicat la Presidenta de l’Acadèmia del cinema Català, que ha qualificat la situació de críttica “Tenim talent per competir i per anar a Europa i al món”, assegura. Però les dades de l’any 2017 diuen que als cinemes comercials de tot l’Estat un total de49 produccions catalanes, 16 produccions menys que el 2016, s´han estrenat. En quan a la meitat del 18 les xifres són inferiors, amb només 19 films estrenats i un descens en recaptació, que indica una desconnexió del cinema del país amb els espectadors.

“Estem en un moment crític”, deia Passola. La situació s’explica per la no aplicació de les taxes de l’audiovisual i per les retallades pressupostàries a Televisió de Catalunya. “La caiguda de TV3 ha estat letal pel cinema en català”. Tradicionalment, la televisió publica catalana ha actuat de motor de les produccions, tant de ficció com de documental, i això ha provocat la caiguda del número de produccions. “Necessitem una televisió forta; del contrari tota la producció es farà a fora. I també necessitem un departament de Cultura que prioritzi inversions”. En aquest marc,  la dotació pressupostària de la Generalitat en l’Acadèmia, ha passat de 290.000 euros l’any 2017 a 180.000 euros el 2018.

Mes dades: Infimes xifres de rodatge en català,  “Seguim amb aquest handicap tan gran, el sector audiovisual és l’última cosa que falta per normalitzar. Si no hi posen remei les institucions, tal com fan a Dinamarca o Holanda, i si no remuntem la nostra televisió, ho tenim complicat”, assegura. “Aquesta és la trista realitat, però nosaltres no defallirem i continuarem promocionant les bones produccions”. Dels 49 films estrenats el 2017, 36 són de ficció –pels 38 de 2016– i 13 són documentals –pels 27 de 2016–. En el que portem de 2018, la xifra és de 14 films de ficció i 5 documentals, fet que posa de manifest l’important descens de la producció de documental cinematogràfic els darrers temps a Catalunya. Pel que fa a idiomes, el castellà segueix sent la llengua predominant, seguida de l’anglès. Pel que fa al gènere, el cinema català segueix lluny de ser paritari, amb uns percentatges de direcció femenina que no arriben al 20% del total, tot i que són dades superiors als anys anteriors.

A nivell recaptatori, les xifres baixen respecte el 2016, en part perquè no hi ha hagut un fenòmen com Un monstre em ve a veure, que va superar els 26 milions d’euros, una contribució  significativa al total de 63 milions d’euros. L’any 2017, el cinema català va assolir a la taquilla de l’Estat una mica més de 37 milions d’euros pels seus 6,4 milions d’espectadors, mentre que en el que portem de 2018 les xifres són de 7 milions a taquilla i 1,1 de públic. Estem davant una situaciò on totes les alarmes estan enceses.

Festa d’Estiu i èxit del Cicle Gaudí

Per alegrar una mica aquest panorama, l’Acadèmia del Cinema Català celebrà dimecres la tradicional Festa d’Estiu, enguany amb 600 convidats i amb una gala per primer cop televisada. L’entitat ha anunciat que Pere Aumedes, Lluís M. Güell, Margarita Benet, Pep Cruz, Pepita Pardell i Mònica Randall seran nomenats Membres d’Honor.

“Honorar la gent que ha tingut una trajectòria i ens han precedit i que ha permès que la cadena del cinema no tingués baules perdudes és un fet molt i molt especial”, digué Passola, que explica que donat que molts espectadors no havien vist les pel·lícules dels Gaudí,  l’Acadèmia ha fet una aposta molt forta pel Cicle Gaudí, apropant les pel·lícules a comarques.

Un altre dels destacats de la vetllada del dimecres és el guanyador del Premi Pepón Coromina 2018, que ha recaigut al D’A Film Festival, dirigit pel distribuïdor i acadèmic Carlos R. Ríos, que ha convertit l’esdeveniment en “una aposta arriscada que el podria haver condemnat a romandre com a festival minoritari i, en canvi, ha assolit un èxit rotund que el converteix en una cita anual de referència”.

 

Be Sociable, Share!