A través de l’arribada del cinema al Japó, a la fi del segle XIX, el curs analitzarà els canvis socials, polítics i econòmics que s’han anat succeint al país asiàtic.

A més, si el/la alumne/a ho desitja, el curs “Coneixent el Japó a través del seu cinema” es complementa amb 6 projeccions a la Filmoteca de Catalunya d’una selecció de pel·lícules japoneses. Els primers quinze alumnes que s’inscriguin al curs tindran accés gratuït a les sessions. Després de la projecció hi haurà una presentació a càrrec de CineAsia i un cinefòrum. Les pel·lícules són: Harakiri de Masaki Kobayashi, 1962, La dona a la sorra de Hiroshi Teshigahara, 1966, El viatge de Chihiro de Hayao Miyazaki, 2000, Branded to Kill, de Seijun Suzuki, 1967, Audition de Takashi Miike, 1999 i Ningú sap deHirokazu Koreeda, 2004.

SESSIÓ 1
Dilluns 16 d’abril de 2018 de 19.00 h a 21.00 h
Deu claus per veure cinema japonès: Principals característiques del cinema japonès en comparació amb altres cinematografies asiàtiques i occidentals. Introducció al curs i a la història del cinema nipó. Quan comença a internacionalitzar-seu cinema? Claus i directors.

SESSIÓ 2
Dilluns 23 d’abril de 2018 de 19.00 h a 21.00 h
Naixement del cinema al Japó. Els grans estudis i els gèneres. El cinema mut. El cinema arriba a la fi del segle XIX (1897) de la mà dels Germans Lumière a un país en procés de canvi iniciat amb l’era Meiji i amb la mirada posada a l’exterior. Seguint el model americà el cinema es converteix en Japó en una indústria, neixen grans estudis (Nikkatsu, Shochiku) i es creen gèneres propis.

SESSIONS 3 I 4
Dilluns 30 d’abril i dilluns 7 de maig de 2018 de 19.00 h a 21.00 h
Els anys 50. Època daurada del cinema japonès: els grans clàssics. Després de la marxa de l’exèrcit americà de Japó, el país viu una època marcada pel creixement i desenvolupament econòmic i de les arts: és el moment en què el cinema japonès viu la seva major esplendor. Ratificat per la presència de tres mestres de categoria internacional: Mizoguchi, Ozu i Akira Kurosawa.

SESSIONS 5 i 6
Dilluns 14 i 21 de maig de 2018 de 19.00 h a 21.00 h
Dels 70 a l’any 2000. La televisió i el V-Cinema: Una cinematografia en contínua evolució. La crisi dels grans estudis unida al naixement dels primers videoclubs i el desenvolupament del V-Cinema provoquen canvis en el panorama cinematogràfic japonès. Apareixen noves tendències i directors que busquen el mercat del vídeo per desenvolupar la seva capacitat. És l’hora de Imamura, Takeshi Kitano, Shinya Tsukamoto, Hirokazu Kore-eda, Shunji Iwai, Naomi Kawase, Hiroyuki “Sabu”.

SESSIONS 7 i 8
Dilluns 28 de maig i dilluns 4 de juny de 2018 de 19.00 h a 21.00 h
L’anime: descobrint un univers nou animat. El fenomen del manga. Els live-actions. Des de la irrupció de Pixar, el món de l’animació s’ha obert més enllà de les típiques produccions americanes. Aquest fet ha permès a l’espectador conèixer i obrir-se a altres formes de veure l’animació, introduint-se un concepte, com és el ‘anime’: l’animació realitzada al Japó o el cinema d’animació procedent d’altres països asiàtics.

SESSIONS 9 I 10
Dilluns 11 i 25 de juny de 2018 de 19.00 h a 21.00 h
Nous temps, noves tendències: el cinema japonès contemporani. El cinema japonès inicia el seu canvi amb la internacionalització de diverses cintes de terror a principis del 2000. The Ring, Dark Water van provocar que la mirada internacional tornés al Japó. A partir d’aquí han sorgit una allau de nous realitzadors, molts d’ells assidus lectors de manga, que utilitzaran aquest mitjà d’expressió a la recerca de noves reescriptures del llenguatge cinematogràfic.

Dates de les 6 projeccions i cinefòrum del cicle de cinema en col·laboració amb la Filmoteca de Catalunya:

Harakiri (1962) de Masaki Kobayashi: dijous 19 d’abril a les 17.00 h a la Filmoteca de Catalunya
La dona a la sorra (1966) de Hiroshi Teshigahara: dijous 26 d’abril a les 17.00 h a la Filmoteca de Catalunya
El viatge de Chihiro (2000) de Hayao Miyazaki, dijous 24 de maig a les 17.00 ha la Filmoteca de Catalunya
Branded to kill (1967) de Seijun Suzuki, dijous 31 de maig a les 17.00 ha la Filmoteca de Catalunya
Audition (1999) de Takashi Miike, dijous 21 de juny a les 17.00 ha la Filmoteca de Catalunya
Ningú Sap (2004) de Hirokazu Koreeda, dijous 28 de juny a les 17.00 ha la Filmoteca de Catalunya

Perfil professorat

Enrique Garcelán
Iniciador del projecte CineAsia l’any 2003. Des de 2009 forma part del comitè de programació del Festival de cinema de Sitges. Ha impartit classes de cinema asiàtic a la UB, UAB, UIC, UMA, a més d’en escoles de cinema, com ara l’Escola de Sant Antonio dels Banys (Cuba), l’ESCAC i La Casa del Cinema.

Gloria Fernández
Iniciadora del projecte CineAsia l’any 2003. Des de 2009 forma part del comitè de programació del Festival de cinema de Sitges i del Festival de Granada-Cinemes del Sud. Ha impartit classes de cinema asiàtic a la Universitat de Barcelona (UB), Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Universitat Internacional de Catalunya (UIC), la Universitat de Màlaga (UMA), a més d’en escoles de cinema, com ara l’ESCAC i La Casa del Cinema.

Victor Muñoz
Col·laborador de CineAsia des de l’any 2009, Victor és especialista en cinema japonès i coreà. Amant del cinema d’animació i de les sèries coreanes, ha impartit diferents seminaris a La Casa del Cinema i la xarxa de Biblioteques de Barcelona.

Eduard Terrades
Col·laborador de CineAsia des de l’any 2009 i especialista en cinema japonès. Amant del cinema d’animació, i dels mangas, ha impartit diferents seminaris a la xarxa de Biblioteques de Barcelona.

Els alumnes tindran a la seva disposició, segons disponibilitat, el servei de biblioteca d’aula amb material bibliogràfic complementari al curs.

El curs s’enmarca en el 150 aniversari de l’establiment de les relacions diplomàtiques entre Espanya i Japó.