23r Festival de fotoperiodisme Visa pour l’image de Perpinyà
per Xavier Martí Alavedra

En aquesta edició del festival Visa pour l’Image, no hi ha dubte que les activitats dutes a terme pels organitzadors han estat dirigides a mostrar als professionals de la imatge i també al gran públic, com és la transcendència que té actualment el fotoperiodisme i la seva capacitat per conscienciar l’estat en que es troba el món actual i com la renovació dels esdeveniments d’actualitat desvien cada dia la nostre atenció.

Enguany ha disminuït la presència de les agències, fotògrafs acreditats a la setmana professional i de les exposicions presentades. Malgrat això, no s’ha modificat els continguts temàtics i ni el grau d’interès de les propostes seleccionades, així com la qualitat dels treballs exhibits als onze diferents indrets escollits per l’organització del festival a la ciutat de Perpinyà, que s’ha pogut veure fins l’onze de setembre del 2011.

El recorregut expositiu del festival ens presentava diverses visions dels fotògrafs què fan visibles com són les actituds del humans vers la injustícia que bé provocada per les guerres i també com els desastres naturals i les seves conseqüències poden afectar l’alteració del medi ambient.

Les diverses exposicions col•lectives mostraven esdeveniments com la primavera àrab una selecció de les millors fotos fetes per diferents fotògrafs que van rebre l’encàrrec de treballar per la revista Paris Mach. L’exposició dels premis World Press Photo, i un altre selecció que tractava sobre el efectes terratrèmol i tsunami del Japó i les seves conseqüències nuclears, la mostra va estar coberta per diferents fotògrafs que treballaven pel magazine Days Japan.

Com exposicions individuals l’Afganistan que ens presentava Joâo Silva, fotoperiodiste que va resultat ferit per una mina quan feia la seva feina. La bellesa i el misteri que Bryan Skerry troba a la diversitat de la fauna marina per National Geographic. Lun Nan de Magnum Photos ens presentava els oblidats i com era la situació dels serveis psiquiàtrics a la xina de l990. Fernando Moleres amb unes fotografies sobre l’empresonament de joves africans.

Enguany s’ha fet menció dels diferents premis atorgats pels diferents jurats a fotògrafs com Yuri Kozyrev per la revolta al món àrab, Ed Ou pel seu treball sobre els nens soldats a Somàlia, Cédric Gerbehaye que tracta de la separació del Sudan, Catalina Martín-Chico mostra la protesta iemení, Alvaro Ybarra Zabala sobre Colòmbia i d’altres fotògrafs com Walter Astrada i Ilvy Njiokiktjien.

Paral•lelament al festival oficial es fa una mostra alternativa per als fotògrafs amateurs que és coneix com Off Perpignyà que omple d’alternatives altres espais de la ciutat amb més fotografies i activitats relacionades amb el mitjà, com la presentació de monicono.com un espai web que serveix de directori de fotògrafs per les propostes de reportatges i treballs fotogràfics.