En la seva Història, Huelva ha comptat amb convidats d’honor com Luis Buñuel, Rafael Alberti, Fernando Rey, María Félix, Lola Flores, Mario Moreno “Cantinflas”, Luis García Berlanga, Pilar Miró, Mario Vargas Llosa, José Saramago, Alvaro Mutis, Juan Carlos Onetti, Jean Claude Carriere, Sonia Braga, Rosa María Sardà, Patricia Reyes Spindola o Assumpta Serna , destacant-se sempre per aquest intercanvi heterogeni i convertint-se en porta del Cinema Llatí a Europa. La seva 36ª edició va ser un bon exemple d’aquesta continuïtat.

Podem destacar en la secció oficial una perspectiva “urbana” i tot el que això comporta, en els Films “America” de Joäo Nuno ,que es desenvolupa a Portugal on conflueixen persones de diferents nacionalitats amb problemàtiques molt diverses, “Bestezuelas” del valencià Carles Pastor, intriga i amor en un món al marge de les lleis, “Germà” del veneçolà Marcel Rasquin, la passió i el desig del triomf en el futbol com un somni que viu el personatge protagonista en un barri pobre que a la fi és la seva realitat, “La Societat del semàfor” del colombià Ruben Mendoza, un grup d’individus que sobreviuen de les seves activitats en els semàfors, però que en algun moment arriben a l’anarquia total , com a resposta a una societat que no els comprèn… “La vella de darrere” de l’argentí Pablo Bressoli -la convivència i sentit de vida plantejada a través de dues vides la vella de darrere i Marcelo estudiant de Medicina, “Octubre” de Diego i Daniel Vega, la vida d’un prestamista que es desenvolupa als carrers de Lima i l’entorn en què es mou , personatges d’un nivell social baix i on hi ha el culte d’Octubre al senyor dels Miracles i una perspectiva històrica a Hidalgo, d’Antonio Serrano, és la història del prócer mexicà iniciador de les lluites emancipadores a Mèxic, Jose Marti, del cubà Fernando Pérez, la història de la infància i adolescència del gran líder cubà…”Ispansi” de Carlos Iglesias , magnific relat de la història d’una noia de dretes Paula que acaba de voluntària a Rússia darrere del seu fill que havia deixat en un orfenat, “La Vida dels peixos” dirigida per Matiaz Bize , relata el retorn d’Andrés a Xile, després de viure molts anys a Alemanya i vol viure la seva ciutat abans d’instal·lar-se definitivament a Berlín, però li succeeixen fets que canvien la seva vida i per ultim el magnific Film del director argentí Diego Lerman , “la Mirada Invisible” una radiografia molt exhaustiva de l’educació en els anys vuitanta des de l’òptica d’una ruda professora i la seva doble personalitat , amb la brillant actuació de la actriu Julieta Zylberberg.  Destaquem també el cicle en homenatge als homenatjats Pedro Armendáriz  i el productor Enrique Cerezo, la secció Rábida de llarg metratges i curt metratges, el panorama Andalús i l’especial fet a Huelva que promou els treballs fets pels realitzadors d’aquesta ciutat.

El Fòrum de Coproducció

El Fòrum s’ha convertit en punt de trobada imprescindible del Cinema Ibero llatinoamericà i d’això dóna fe el nombre de projectes presentats: 181, dels quals van ser seleccionats 39,
provinents de 14 països: Argentina 6, Bolívia 2, Brasil 1, Xile 1, Colòmbia 4, Costa Rica 1, Equador 1, Espanya 14, Guatemala 1, Mèxic 3, Perú 1, Puerto Rico 1, Uruguai 1, Veneçuela 1. Es van realitzar mes de 400 reunions.
Aquest Fòrum és doncs determinant en els nous projectes que s’estan realitzant en els dos costats del Atlàntic…