En la seva 55ª edició la SEMINCI, reafirma el seu sentit de cinema d’autor, esperit acadèmic i de valors socials, culturals i cinematogràfics. El film de la gal•la inaugural “También la lluvia” de la directora Iciar Bollain, va donar bon inici al Festival i va tenir els millors comentaris pel treball de guió, interessant barreja entre dos moments històrics de la societat boliviana portat molt bé en la realització per la seva directora destacant-se també l’actuació de Luis Tosar i un Karra Elejalde extraordinari. Mereix un especial reconeixement el film d’Abbas Kiarostami, que fet i fet va ser el guanyador “ex equo” amb la “Mosquitera” d’Agustí Vila (comentada en aquesta mateixa publicació). També la familia està present en el film canadenc “L’Origen d’un Crit” de Robin Aubert, amb dures vivències infantils, l’abandó de la llar pel pare etc…
També el pare possessiu posseïdor de la raó i de l’ordre de la família costi el que costi es del que va el film danès “Una família” de Pernille Fischer Christensen. Els bruscs canvis en la parella a partir de l’ingrés de l’espòs a la secta wahhabista i on la tolerància religiosa i el bon sentir de la independència apareixen en el film “En el Camí” de la directora Jasmila Zbasnic i tancant aquest apartat el film de Hector Olivera “el Mural” a partir de la història del pintor mexicà David Alfaro Siqueiros i el seu exili a Argentina, que reflecteix el panorama de la família i la societat Argentina dels anys 30 . La secció alternativa identificada amb nous realitzadors i noves propostes vingudes de tota arreu del món són ”PUNT DE TROBADA” on vam poder contemplar films com “Altres Històries” cinc dones de cinc països de l’antiga Iugoslàvia relaten el tema de la maternitat en els nostres dies , un bon reflex de canvis i actitud davant la societat; “Retrat d’una Mar de mentides “de Carlos Gaviria, un excel•lent exemple de la degradació, corrupció al que ha arribat la societat colombiana que viu en aquest mar de mentides ; La immigració i la poca voluntat política de solució en el film “Els que estimin a França” de la francesa Ariane Ascaride; les injustícies en l’Índia rural on l’expropiació i perduda de l’habitatge és qüestió de tots els dies en el film “Peepil en viu” de Anusha Rizvl i Mahmood Farroqui; La Galícia profunda on el retorn d’un antic habitant a l’enterrament del seu pare i que es troba amb una sèrie de canvis i vivència que mai es va poder imaginar en els seus pobladors en el film “Tornades”de Luis Aviles i l’ambient familiar Suec en “Mas Alla” de l’actriu i ara realitzadora Pernilla August.
D’altra banda, “Temps d’Història” és una secció referent obligada del Festival i del mateix nivell de la secció oficial i el punt de trobada i va comptar amb interessants temàtiques: l’actual crisi econòmica en “Inside Job” de Charles Ferguson, la real situació que provoca la perforació i extracció del gas natural a EUA en “Gasland” de Josh Fox; les històries de vida de sis activistes de Greenpeace que amb el seu vaixell “Rainbow Warriors”- van dur a terme interessants protestes per a la protecció del medi ambient i en una d’elles en contra de les proves nuclears de França en el Pacific, els serveis secrets francesos li van col•locar bombes i ho van deixar inutilitzat; el documental “Nagore”,la història de la noia assassinada per un metge psiquiatra en una nit de Sant Fermín dirigida per Helena Taverna. I va haver-hi especials del temps d’història amb la projecció del documental de Sigfrid Monleón i Carlos Álvarez, “Ciutadà Negrin” la història de Juan Negrin , l’ultim president de la segona republica Espanyola , Mabel Lozano i el seu nou documental “Les Sàvies de la Tribu” la història de sis dones de diferents professions que han superat els 60 anys ,però que són felices de les seves vides per haver aconseguit en cadascuna de les seves activitats els seus objectius i destacar per ultim “Elles són Africa” de cinc directores Espanyoles: Laura Aragonesa a Moçambic, Patricia Ferreira en Etiopia, Chus Gutierrez a Namíbia i Inés Paris en Mali, recreen interessants històries de dones en cadascun d’aquests països.
Complementen aquesta gamma d’activitats de la SEMINCI, el cicle complet en homenatge a Claude Chabrol , L’Especial de Cinema Brasiler, Spanish Cinema, Castella i Lleó en curt i un especial de la Ecam de Madrid.

Jairo Cruz